προειδοποίηση: το κείμενο που ακολουθεί είναι μεγάλο και κουραστικό ώστε αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω εκ των προτέρων όσους θα έχουν την υπομονή να φθάσουν ως το τέλος του.
Το Ζήτημα
Προ ολίγων ημερών προβλήθηκε από το κανάλι Extra-3 μιά εκπομπή που παρουσιάζει η Τζούλια Αλεξανδράτου με καλεσμένο (αυτή τη φορά) τον Γιάννη Φλωρινιώτη.
Οι δυό τους βρέθηκαν έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Παλαιάς Επιδαύρου και στο πλαίσιο της εκπομπής, έχοντας ως φόντο τις αρχαιότητες, η Τζούλια πήρε συνέντευξη από τον Φλωρινιώτη αναφερόμενη στην καριέρα του τραγουδιστή και ιδιαιτέρως στην εκπομπή του Τρίτου Προγράμματος όπου ο μέγας Χατζηδάκις αφιέρωσε στον Φλωρινιώτη.
Η Τζούλια απήγγειλε στίχους από τον Ολυμπιακό Ύμνο του Παλαμά και την "Άρνηση" του Σεφέρη και ο Φλωρινιώτης τραγούδησε (όχι κάποιο από τα εύθυμα σουξέ του αλλά) ένα θαυμάσιο τραγούδι "Το Πέρασμά Σου".
Μικρή παρέκβαση - Το Πέρασμά Σου
"Το Πέρασμά σου" είναι ένα ποίημα του Κώστα Βάρναλη από την ποιητική συλλογή "Ποιητικά" του 1956.
Στὴ ζήση αὐτὴ ποὺ τὴ μισοῦμε,
στὴ γῆς αὐτὴ ποὺ μᾶς μισεῖ,
κι ὅσο νὰ πιοῦμε δὲ σὲ σβηοῦμε
πόνε πικρὲ καὶ πόνε ἁψύ,
ποὺ μᾶς κρατᾶς καὶ σὲ κρατοῦμε·
σ᾿ αὐτὴν τὴ μαύρη γῆς καὶ ζήση,
ποῦ περπατούσαμε τυφλὰ
κι ἀνθὸς γιὰ μᾶς δὲν εἶχε ἀνθίσει
κι οὔτε σὲ δέντρον ἀψηλὰ
κρυμμένο ἀηδόνι κελαηδήσει,
ἦρθες Ἐσὺ μίαν ἅγιαν ὥρα,
ὅραμα θεῖο καὶ ξαφνικὸ
καὶ γέμισε ἥλιο ἀνθόν, ὀπώρα
κελαηδισμὸν παθητικὸ
ὀλ᾿ ἡ καρδιά μας, ὀλ᾿ ἡ χώρα.
Ἄχ! Τόσο λίγο νὰ βαστάξει
Τούτ᾿ ἡ γιορτὴ κ᾿ ἡ Πασκαλιά!..
Ἔφυγες κ᾿ ἔχουμε ρημάξει
ξανὰ καὶ πάλ᾿ ἡ Πασκαλιὰ
γιατ᾿ ἔτσι λίγο νὰ βαστάξει!
Το ποίημα μελοποίησε ο Γιάννης Σπανός στην Τρίτη Ανθολογία το 1975 και ερμήνευσε τότε ο Κώστας Καράλης. Την ερμηνεία μπορείτε να ακούσετε εδώ.
Πιό πρόσφατα, το 2007, οι Χειμερινοί Κολυμβητές μελοποίησαν ξανά και ερμήνευσαν θαυμάσια το ίδιο ποίημα, που μπορείτε να ακούσετε εδώ.
Στην σημερινή ανάρτηση ενσωματώνω την ερμηνεία του Γιάννη Φλωρινιώτη από την πρόσφατη εκπομπή. Ο Φλωρινιώτης, όπως μαθαίνω από μιά παλιότερη ανάρτηση του Αντώνη Μποσκοΐτη (εδώ) ερμήνευσε το ποίημα μελοποιημένο από τον Γιώργο Γεωργιάδη σε ένα δίσκο του που ονομαζόταν "Ποίηση και Μελωδία" και περιλάμβανε μελοποιημένη ποίηση των Ουράνη, Βάρναλη και Πορφύρα.
Οι Αντιδράσεις των Άλλων
Όλες οι αντιδράσεις που εγώ τουλάχιστον διαπίστωσα μετά την προβολή της εκπομπής μου δείχνουν ότι οι περισσότεροι θύμωσαν και χλεύασαν το προϊόν, θίχτηκαν αισθητικά και θεώρησαν ιδιαιτέρως προκλητική και απαράδεκτη την ανάγνωση ποίησης από την Τζούλια Αλεξανδράτου.
Σημειώνω χαρακτηριστικά την πιό ενδιαφέρουσα ίσως αντίδραση που διάβασα στο Daily Express της Lifo, εδώ, ένα κείμενο με την υπογραφή "The Love Company".
Πριν προχωρήσω στην έκθεση των δικών μου σκέψεων, ας σημειώσω ότι στις πολλαπλές επιλογές του ανωτέρω κειμένου (αν δεν με καταδίκαζε ο συγγραφέας του άκριτα στο 3.) θα πρόσθετα ένα
6. Βλέπω την εκπομπή σαν μιά ευκαιρία να παρατηρήσω τη σχέση που έχουν αναπτύξει οι σύγχρονοι νεοέλληνες με την "ιερότητα" του αρχαίου και του νεώτερου κλασικού πολιτισμού.
Διαφωνώ βλέπεις επί της αρχής: ακόμη κι αν η εκπομπή είχε στόχο να είναι "ένα συνειδητό, ναζιστικού τύπου, γιαούρτωμα της διανόησης" (που αμφιβάλλω για να είμαι ειλικρινής), πιστεύω ότι η μεν κλασική διανόηση δεν επηρρεάζεται πλέον από γιαουρτώματα, η δε σύγχρονη διανόηση δεν πρέπει να βρίσκεται εκτός κριτικής.
Το Ζήτημα
Προ ολίγων ημερών προβλήθηκε από το κανάλι Extra-3 μιά εκπομπή που παρουσιάζει η Τζούλια Αλεξανδράτου με καλεσμένο (αυτή τη φορά) τον Γιάννη Φλωρινιώτη.
Οι δυό τους βρέθηκαν έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Παλαιάς Επιδαύρου και στο πλαίσιο της εκπομπής, έχοντας ως φόντο τις αρχαιότητες, η Τζούλια πήρε συνέντευξη από τον Φλωρινιώτη αναφερόμενη στην καριέρα του τραγουδιστή και ιδιαιτέρως στην εκπομπή του Τρίτου Προγράμματος όπου ο μέγας Χατζηδάκις αφιέρωσε στον Φλωρινιώτη.
Η Τζούλια απήγγειλε στίχους από τον Ολυμπιακό Ύμνο του Παλαμά και την "Άρνηση" του Σεφέρη και ο Φλωρινιώτης τραγούδησε (όχι κάποιο από τα εύθυμα σουξέ του αλλά) ένα θαυμάσιο τραγούδι "Το Πέρασμά Σου".
Μικρή παρέκβαση - Το Πέρασμά Σου
"Το Πέρασμά σου" είναι ένα ποίημα του Κώστα Βάρναλη από την ποιητική συλλογή "Ποιητικά" του 1956.
Στὴ ζήση αὐτὴ ποὺ τὴ μισοῦμε,
στὴ γῆς αὐτὴ ποὺ μᾶς μισεῖ,
κι ὅσο νὰ πιοῦμε δὲ σὲ σβηοῦμε
πόνε πικρὲ καὶ πόνε ἁψύ,
ποὺ μᾶς κρατᾶς καὶ σὲ κρατοῦμε·
σ᾿ αὐτὴν τὴ μαύρη γῆς καὶ ζήση,
ποῦ περπατούσαμε τυφλὰ
κι ἀνθὸς γιὰ μᾶς δὲν εἶχε ἀνθίσει
κι οὔτε σὲ δέντρον ἀψηλὰ
κρυμμένο ἀηδόνι κελαηδήσει,
ἦρθες Ἐσὺ μίαν ἅγιαν ὥρα,
ὅραμα θεῖο καὶ ξαφνικὸ
καὶ γέμισε ἥλιο ἀνθόν, ὀπώρα
κελαηδισμὸν παθητικὸ
ὀλ᾿ ἡ καρδιά μας, ὀλ᾿ ἡ χώρα.
Ἄχ! Τόσο λίγο νὰ βαστάξει
Τούτ᾿ ἡ γιορτὴ κ᾿ ἡ Πασκαλιά!..
Ἔφυγες κ᾿ ἔχουμε ρημάξει
ξανὰ καὶ πάλ᾿ ἡ Πασκαλιὰ
γιατ᾿ ἔτσι λίγο νὰ βαστάξει!
Το ποίημα μελοποίησε ο Γιάννης Σπανός στην Τρίτη Ανθολογία το 1975 και ερμήνευσε τότε ο Κώστας Καράλης. Την ερμηνεία μπορείτε να ακούσετε εδώ.
Πιό πρόσφατα, το 2007, οι Χειμερινοί Κολυμβητές μελοποίησαν ξανά και ερμήνευσαν θαυμάσια το ίδιο ποίημα, που μπορείτε να ακούσετε εδώ.
Στην σημερινή ανάρτηση ενσωματώνω την ερμηνεία του Γιάννη Φλωρινιώτη από την πρόσφατη εκπομπή. Ο Φλωρινιώτης, όπως μαθαίνω από μιά παλιότερη ανάρτηση του Αντώνη Μποσκοΐτη (εδώ) ερμήνευσε το ποίημα μελοποιημένο από τον Γιώργο Γεωργιάδη σε ένα δίσκο του που ονομαζόταν "Ποίηση και Μελωδία" και περιλάμβανε μελοποιημένη ποίηση των Ουράνη, Βάρναλη και Πορφύρα.
Οι Αντιδράσεις των Άλλων
Όλες οι αντιδράσεις που εγώ τουλάχιστον διαπίστωσα μετά την προβολή της εκπομπής μου δείχνουν ότι οι περισσότεροι θύμωσαν και χλεύασαν το προϊόν, θίχτηκαν αισθητικά και θεώρησαν ιδιαιτέρως προκλητική και απαράδεκτη την ανάγνωση ποίησης από την Τζούλια Αλεξανδράτου.
Σημειώνω χαρακτηριστικά την πιό ενδιαφέρουσα ίσως αντίδραση που διάβασα στο Daily Express της Lifo, εδώ, ένα κείμενο με την υπογραφή "The Love Company".
Πριν προχωρήσω στην έκθεση των δικών μου σκέψεων, ας σημειώσω ότι στις πολλαπλές επιλογές του ανωτέρω κειμένου (αν δεν με καταδίκαζε ο συγγραφέας του άκριτα στο 3.) θα πρόσθετα ένα
6. Βλέπω την εκπομπή σαν μιά ευκαιρία να παρατηρήσω τη σχέση που έχουν αναπτύξει οι σύγχρονοι νεοέλληνες με την "ιερότητα" του αρχαίου και του νεώτερου κλασικού πολιτισμού.
Διαφωνώ βλέπεις επί της αρχής: ακόμη κι αν η εκπομπή είχε στόχο να είναι "ένα συνειδητό, ναζιστικού τύπου, γιαούρτωμα της διανόησης" (που αμφιβάλλω για να είμαι ειλικρινής), πιστεύω ότι η μεν κλασική διανόηση δεν επηρρεάζεται πλέον από γιαουρτώματα, η δε σύγχρονη διανόηση δεν πρέπει να βρίσκεται εκτός κριτικής.
Σκέψεις και ερωτήματα - για φαντάσου με ποιά αφορμή...
Είδα λίγο την εκπομπή στην τηλεόραση και είχα ήδη κάποιες σκέψεις που τις ρίχνω όλες άτακτα εδώ. Σε κάθε περίπτωση ας σημειώσω ότι πριν γράψω το κείμενο αυτό φρόντισα να δω αρκετά αποσπάσματα που έχουν ανέβει στο Youtube.
Ι.
Τα αρχαία και εμείς - ποιοί εμείς;
Η Αλεξανδράτου και ο Φλωρινιώτης κάνουν την εκπομπή ΕΞΩ από τον αρχαιολογικό χώρο της Παλαιάς (ή Μικρής) Επιδαύρου.
Σκέφτομαι ότι κατά πάσα πιθανότητα ούτε καν τόλμησαν να ζητήσουν άδεια κινηματογράφησης εντός του αρχαιολογικού χώρου.
Αντ'αυτού κινηματογραφούν και κινούνται (ως έχουν δικαίωμα) έξω από τον χώρο. Δεδομένης της ταπεινής περίφραξης του συγκεκριμένου θεάτρου η εντύπωση που δίνεται στον θεατή ενίοτε είναι ότι βρίσκονται μέσα, άρα ο αποκλεισμός που υφίστανται καταργείται.
Έχει δικαίωμα η Τζούλια Αλεξανδράτου να εισέλθει σε έναν αρχαιολογικό χώρο; Αν ναι, με ποιές προϋποθέσεις; Ποιός είναι αυτός που θα κρίνει και γιατί;
Η Τζούλια και ο Φλωρινιώτης είναι κατώτερα όντα επειδή έχουν κάνει πράγματα με τα οποία διαφωνούμε από άποψη αισθητικής ή ηθικής;
Τα αρχαία ανήκουν μόνο σε ανώτερα όντα που έχουν υψηλή αισθητική και ηθική;
Ποιό είναι το μέτρο που μετρά το ύψος της αιθητικής (για να μην πιάσω την ηθική);
ΙΙ.
Ο χώρος - ποιός χώρος;
Η Τζούλια αναφέρει διαρκώς οτι βρίσκονται στην "Επίδαυρο" και είμαι απολύτως σίγουρη ότι ο περισσότερος κόσμος θα νομίζει στο τέλος ότι ΟΝΤΩΣ βρίσκεται στην Επίδαυρο, δηλαδή στο μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου.
Επομένως πολλοί θα θίγονται τελικά από την εκπομπή της Τζούλιας για τον λάθος χώρο - παραδέχομαι ότι η σκέψη αυτή με διασκεδάζει.
Θυμάμαι τη δική μου επίσκεψη στην Παλιά Επίδαυρο. Μου έκανε εντύπωση πόσο πολύ στενά περιβάλλεται από ιδιοκτησίες. Όχι μόνο σπίτια, αλλά και κοτέτσια και στάβλους. Θυμάμαι ότι ήταν καλοκαίρι και η μυρωδιά ήταν αβάσταχτη. Το κτήριο όπου ο Φλωρινιώτης τραγουδά το "Πέρασμα" είναι ένας στάβλος σε άμεση εγγύτητα με τον αρχαιολογικό χώρο. Αναρωτιόμουν τι γίνεται όταν λειτουργεί το θέατρο.
ΙΙΙ.
Η πρέπουσα εμφάνιση - ποιά είναι;
Κατά τη διάρκεια της κινηματογράφησης η Τζούλια φορά ένα πολύ λεπτό λευκό φόρεμα. Την βλέπω να κρυώνει αλλά δεν το δείχνει. Το φόρεμα είναι μακρύ, ποδήρες, σαν κακοραμμένο νυφικό, και η εμφάνιση συμπληρώνεται με εντυπωσιακό κρωβύλο και το χαρακτηριστικό της μακιγιάζ.
Ο Φλωρινιώτης, γνωστός για τις ενδυματολογικές του ακρότητες, αυτή τη φορά φοράει ένα μαύρο κοστούμι, λευκό πουκάμισο και γραβάτα. Μοιάζει κι αυτός να κρυώνει, ίσως επειδή έχει συννεφιά.
Κανείς από τους δυό τους δεν έχει ντυθεί όπως συνηθίζει σε τηλεοπτικές του παρουσίες. Και οι δύο προσαρμόζουν την εμφάνισή τους στον χώρο. Ακολουθούν έναν άγραφο κώδικα ενδυματικών επιλογών.
Ποιά είναι η πρέπουσα ενδυματολογική εμφάνιση προκειμένου να επισκεφθεί κανείς έναν αρχαιολογικό χώρο; Ο αρχαιολογικός χώρος είναι σαν τα μοναστήρια που έχουν καθιερωμένο (από ποιόν αλήθεια;) ενδυματολογικό κώδικα; Ποιός είναι αυτός; Ο κανόνας καταλύεται αν ο χώρος λειτουργεί ως θέατρο με σύγχρονες παραστάσεις;
Αν η Τζούλια πόζαρε ημίγυμνη ή με μπικίνι έξω από την μικρή Επίδαυρο θα ξεσηκωνόταν όλη η κοινωνία. Γιατί δεν ξεσηκώνεται όταν οι θερινοί επισκέπτες (διεκδικούν να) εισέρχονται έτσι σε αρχαιολογικούς χώρους; Μήπως γιατί αυτό δεν προβάλλεται από την τηλεόραση; Η τηλεοπτική προβολή είναι το κριτήριο για την επιβολή ενδυματολογικής σεμνότητας; Αν ναι, η Τζούλια νίκησε. Ήταν ενδυματολογικώς σεμνή.
ΙV.
Είδα λίγο την εκπομπή στην τηλεόραση και είχα ήδη κάποιες σκέψεις που τις ρίχνω όλες άτακτα εδώ. Σε κάθε περίπτωση ας σημειώσω ότι πριν γράψω το κείμενο αυτό φρόντισα να δω αρκετά αποσπάσματα που έχουν ανέβει στο Youtube.
Ι.
Τα αρχαία και εμείς - ποιοί εμείς;
Η Αλεξανδράτου και ο Φλωρινιώτης κάνουν την εκπομπή ΕΞΩ από τον αρχαιολογικό χώρο της Παλαιάς (ή Μικρής) Επιδαύρου.
Σκέφτομαι ότι κατά πάσα πιθανότητα ούτε καν τόλμησαν να ζητήσουν άδεια κινηματογράφησης εντός του αρχαιολογικού χώρου.
Αντ'αυτού κινηματογραφούν και κινούνται (ως έχουν δικαίωμα) έξω από τον χώρο. Δεδομένης της ταπεινής περίφραξης του συγκεκριμένου θεάτρου η εντύπωση που δίνεται στον θεατή ενίοτε είναι ότι βρίσκονται μέσα, άρα ο αποκλεισμός που υφίστανται καταργείται.
Έχει δικαίωμα η Τζούλια Αλεξανδράτου να εισέλθει σε έναν αρχαιολογικό χώρο; Αν ναι, με ποιές προϋποθέσεις; Ποιός είναι αυτός που θα κρίνει και γιατί;
Η Τζούλια και ο Φλωρινιώτης είναι κατώτερα όντα επειδή έχουν κάνει πράγματα με τα οποία διαφωνούμε από άποψη αισθητικής ή ηθικής;
Τα αρχαία ανήκουν μόνο σε ανώτερα όντα που έχουν υψηλή αισθητική και ηθική;
Ποιό είναι το μέτρο που μετρά το ύψος της αιθητικής (για να μην πιάσω την ηθική);
ΙΙ.
Ο χώρος - ποιός χώρος;
Η Τζούλια αναφέρει διαρκώς οτι βρίσκονται στην "Επίδαυρο" και είμαι απολύτως σίγουρη ότι ο περισσότερος κόσμος θα νομίζει στο τέλος ότι ΟΝΤΩΣ βρίσκεται στην Επίδαυρο, δηλαδή στο μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου.
Επομένως πολλοί θα θίγονται τελικά από την εκπομπή της Τζούλιας για τον λάθος χώρο - παραδέχομαι ότι η σκέψη αυτή με διασκεδάζει.
Θυμάμαι τη δική μου επίσκεψη στην Παλιά Επίδαυρο. Μου έκανε εντύπωση πόσο πολύ στενά περιβάλλεται από ιδιοκτησίες. Όχι μόνο σπίτια, αλλά και κοτέτσια και στάβλους. Θυμάμαι ότι ήταν καλοκαίρι και η μυρωδιά ήταν αβάσταχτη. Το κτήριο όπου ο Φλωρινιώτης τραγουδά το "Πέρασμα" είναι ένας στάβλος σε άμεση εγγύτητα με τον αρχαιολογικό χώρο. Αναρωτιόμουν τι γίνεται όταν λειτουργεί το θέατρο.
ΙΙΙ.
Η πρέπουσα εμφάνιση - ποιά είναι;
Κατά τη διάρκεια της κινηματογράφησης η Τζούλια φορά ένα πολύ λεπτό λευκό φόρεμα. Την βλέπω να κρυώνει αλλά δεν το δείχνει. Το φόρεμα είναι μακρύ, ποδήρες, σαν κακοραμμένο νυφικό, και η εμφάνιση συμπληρώνεται με εντυπωσιακό κρωβύλο και το χαρακτηριστικό της μακιγιάζ.
Ο Φλωρινιώτης, γνωστός για τις ενδυματολογικές του ακρότητες, αυτή τη φορά φοράει ένα μαύρο κοστούμι, λευκό πουκάμισο και γραβάτα. Μοιάζει κι αυτός να κρυώνει, ίσως επειδή έχει συννεφιά.
Κανείς από τους δυό τους δεν έχει ντυθεί όπως συνηθίζει σε τηλεοπτικές του παρουσίες. Και οι δύο προσαρμόζουν την εμφάνισή τους στον χώρο. Ακολουθούν έναν άγραφο κώδικα ενδυματικών επιλογών.
Ποιά είναι η πρέπουσα ενδυματολογική εμφάνιση προκειμένου να επισκεφθεί κανείς έναν αρχαιολογικό χώρο; Ο αρχαιολογικός χώρος είναι σαν τα μοναστήρια που έχουν καθιερωμένο (από ποιόν αλήθεια;) ενδυματολογικό κώδικα; Ποιός είναι αυτός; Ο κανόνας καταλύεται αν ο χώρος λειτουργεί ως θέατρο με σύγχρονες παραστάσεις;
Αν η Τζούλια πόζαρε ημίγυμνη ή με μπικίνι έξω από την μικρή Επίδαυρο θα ξεσηκωνόταν όλη η κοινωνία. Γιατί δεν ξεσηκώνεται όταν οι θερινοί επισκέπτες (διεκδικούν να) εισέρχονται έτσι σε αρχαιολογικούς χώρους; Μήπως γιατί αυτό δεν προβάλλεται από την τηλεόραση; Η τηλεοπτική προβολή είναι το κριτήριο για την επιβολή ενδυματολογικής σεμνότητας; Αν ναι, η Τζούλια νίκησε. Ήταν ενδυματολογικώς σεμνή.
ΙV.
Η πρέπουσα συμπεριφορά - ποιά είναι;
Η Τζούλια διαβάζει ποίηση. Λίγους στίχους Παλαμά και λίγους Σεφέρη. Διαβάζει ρίχνοντας διαρκώς ματιές στο χαρτί της, διαβάζει με στόμφο, κακή εκφορά, διακεκομένα, χωρίς συγκέντρωση, ίσως χωρίς να κατανοεί ακριβώς τι διαβάζει. Προσπαθεί να είναι σοβαρή αλλά έχει και ένα ύφος σαν να είναι έτοιμη να γελάσει, σαν παιδί που κάνει αταξία (όπως σωστά μου επισημαίνει ο @greekgaylolita στο twitter).
Ο Φλωρινιώτης επιλέγει να τραγουδήσει μελοποιημένο Βάρναλη. Τί τυχερός, είχε ήδη στην δισκογραφία του το τραγούδι.
Οι επιλογές και των δυό σε σχέση με τον χώρο που βρίσκονται έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν επιλέγουν να αναπαράξουν στίχους κάποιου αρχαίου κειμένου.
Γιατί όχι αλήθεια; Δεν θα ταίριαζε Αριστοφάνης στο αρχαίο θέατρο; Δεν θα έδινε ωραίες πικάντικες αφορμές αστειότητας; Προφανώς ναι, αλλά οι ίδιοι επιλέγουν να κινηθούν σε άλλο μονοπάτι, αυτό της της "κλασικής" ποίησης του 20ου αιώνα.
Βρίσκω πολύ έξυπνο αυτό το γεφύρωμα των δύο "κλασικών" πολιτισμών.
Ποτέ κανείς δεν αμφισβητεί το κλασικό. Αμφισβητεί όμως την διαχείριση του κλασικού. Ήτοι: αν διαβάζει η Κονιόρδου τον Ολυμπιακό Ύμνο, δεν υπάρχει πρόβλημα, αν τον διαβάζει η Τζούλια υπάρχει.
Οι δύο πρωταγωνιστές δεν φωνάζουν αλλά συζητούν ήρεμα, ωσάν επηρεασμένοι από την υποβλητικότητα του χώρου.
Δεν προκαλούν φθορά στο μνημείο, ούτε καν άλλωστε το αγγίζουν.
Θα μπορούσε να μην είναι έτσι. Πολλοί επισκέπτες αρχαιολογικών χώρων και μουσείων κανιβαλίζουν με την συμπεριφορά τους τα μνημεία, συχνά ρυπαίνουν, ακόμη και με σωματικές ακαθαρσίες, και δείχνουν επί τούτου ποικιλοτρόπως την "ασέβειά" τους.
Η Τζούλια διαβάζει ποίηση. Λίγους στίχους Παλαμά και λίγους Σεφέρη. Διαβάζει ρίχνοντας διαρκώς ματιές στο χαρτί της, διαβάζει με στόμφο, κακή εκφορά, διακεκομένα, χωρίς συγκέντρωση, ίσως χωρίς να κατανοεί ακριβώς τι διαβάζει. Προσπαθεί να είναι σοβαρή αλλά έχει και ένα ύφος σαν να είναι έτοιμη να γελάσει, σαν παιδί που κάνει αταξία (όπως σωστά μου επισημαίνει ο @greekgaylolita στο twitter).
Ο Φλωρινιώτης επιλέγει να τραγουδήσει μελοποιημένο Βάρναλη. Τί τυχερός, είχε ήδη στην δισκογραφία του το τραγούδι.
Οι επιλογές και των δυό σε σχέση με τον χώρο που βρίσκονται έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν επιλέγουν να αναπαράξουν στίχους κάποιου αρχαίου κειμένου.
Γιατί όχι αλήθεια; Δεν θα ταίριαζε Αριστοφάνης στο αρχαίο θέατρο; Δεν θα έδινε ωραίες πικάντικες αφορμές αστειότητας; Προφανώς ναι, αλλά οι ίδιοι επιλέγουν να κινηθούν σε άλλο μονοπάτι, αυτό της της "κλασικής" ποίησης του 20ου αιώνα.
Βρίσκω πολύ έξυπνο αυτό το γεφύρωμα των δύο "κλασικών" πολιτισμών.
Ποτέ κανείς δεν αμφισβητεί το κλασικό. Αμφισβητεί όμως την διαχείριση του κλασικού. Ήτοι: αν διαβάζει η Κονιόρδου τον Ολυμπιακό Ύμνο, δεν υπάρχει πρόβλημα, αν τον διαβάζει η Τζούλια υπάρχει.
Οι δύο πρωταγωνιστές δεν φωνάζουν αλλά συζητούν ήρεμα, ωσάν επηρεασμένοι από την υποβλητικότητα του χώρου.
Δεν προκαλούν φθορά στο μνημείο, ούτε καν άλλωστε το αγγίζουν.
Θα μπορούσε να μην είναι έτσι. Πολλοί επισκέπτες αρχαιολογικών χώρων και μουσείων κανιβαλίζουν με την συμπεριφορά τους τα μνημεία, συχνά ρυπαίνουν, ακόμη και με σωματικές ακαθαρσίες, και δείχνουν επί τούτου ποικιλοτρόπως την "ασέβειά" τους.
Αυτή η "ασέβεια" αν δεν την βλέπουμε, δεν υπάρχει; Είναι "ασέβεια";
Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε, ότι με πρόφαση την τέχνη, υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κατά καιρούς φωτογραφηθεί έως και γυμνοί σε αρχαιολογικούς χώρους (δείτε π.χ. εδώ).
Η Τζούλια και ο Γιάννης αναλογίζονται ότι βρίσκονται σε εγγύτητα (ούτε καν εντός) του αρχαιολογικού χώρου και αυτή και μόνο η εγγύτητα τούς υποβάλλει μιά συγκεκριμένη σεμνύζουσα συμπεριφορά.
Η ακτινοβολία του χώρου λοιπόν εκτείνεται και έξω από την περίφραξή του. Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση, δεν νομίζετε;
Η συμπεριφορά ωστόσο κρίνεται μεμπτή.
Αναρωτιέμαι γιατί, εφόσον οι κανόνες τηρήθηκαν τυπικά.
VΙ.
Η Τζούλια και ο Γιάννης αναλογίζονται ότι βρίσκονται σε εγγύτητα (ούτε καν εντός) του αρχαιολογικού χώρου και αυτή και μόνο η εγγύτητα τούς υποβάλλει μιά συγκεκριμένη σεμνύζουσα συμπεριφορά.
Η ακτινοβολία του χώρου λοιπόν εκτείνεται και έξω από την περίφραξή του. Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση, δεν νομίζετε;
Η συμπεριφορά ωστόσο κρίνεται μεμπτή.
Αναρωτιέμαι γιατί, εφόσον οι κανόνες τηρήθηκαν τυπικά.
VΙ.
Το γιαούρτωμα της διανόησης - Γιατί όχι;
Προφανώς υπάρχει αισθητική διαφωνία ή διαμαρτυρία για το γεγονός ότι η Τζούλια φαίνεται να χλευάζει την ποίηση την ίδια στιγμή που την εκφωνεί.
Το επιχείρημα της αισθητικής διαφωνίας δεν το δέχομαι. Για μένα χειρότεροι αισθητικά μπορεί να είναι διάφοροι θίασοι που κατά καιρούς έχουν παίξει στο θέατρο της Επιδαύρου, χειρότερες κάποιες ανά την Ελλάδα χορωδίες που κακοποιούν τον Ολυμπιακό ύμνο, χειρότεροι κάποιοι ηθοποιοί που απαγγέλουν ποίηση με στόμφο και προσωδία. Διαφωνώ μαζί τους αισθητικά αλλά αναγνωρίζω το δικαίωμά τους να συνεχίσουν να παράγουν την τέχνη τους. Το ίδιο μπορεί ή πρέπει να ισχύει και για την κάθε Τζούλια.
Αν δεχτούμε ότι η Τζούλια χλευάζει την κλασική ποίηση, αυτό το κάνει όχι με τα σχόλιά της επί των ποιημάτων, αλλά με τον ασεβή τρόπο εκφοράς της ή πιό σωστά με τον τρόπο εκφοράς που εμείς κρίνουμε ότι είναι ασεβής.
Προφανώς υπάρχει αισθητική διαφωνία ή διαμαρτυρία για το γεγονός ότι η Τζούλια φαίνεται να χλευάζει την ποίηση την ίδια στιγμή που την εκφωνεί.
Το επιχείρημα της αισθητικής διαφωνίας δεν το δέχομαι. Για μένα χειρότεροι αισθητικά μπορεί να είναι διάφοροι θίασοι που κατά καιρούς έχουν παίξει στο θέατρο της Επιδαύρου, χειρότερες κάποιες ανά την Ελλάδα χορωδίες που κακοποιούν τον Ολυμπιακό ύμνο, χειρότεροι κάποιοι ηθοποιοί που απαγγέλουν ποίηση με στόμφο και προσωδία. Διαφωνώ μαζί τους αισθητικά αλλά αναγνωρίζω το δικαίωμά τους να συνεχίσουν να παράγουν την τέχνη τους. Το ίδιο μπορεί ή πρέπει να ισχύει και για την κάθε Τζούλια.
Αν δεχτούμε ότι η Τζούλια χλευάζει την κλασική ποίηση, αυτό το κάνει όχι με τα σχόλιά της επί των ποιημάτων, αλλά με τον ασεβή τρόπο εκφοράς της ή πιό σωστά με τον τρόπο εκφοράς που εμείς κρίνουμε ότι είναι ασεβής.
Αν η Τζούλια είναι η κακή μαθήτρια της Β' Γυμνασίου που την πιάνουν τα γέλια στη σχολική γιορτή μπροστά στους συμμαθητές της (γιατί το ποίημα δεν της λέει τίποτα;), ο καθένας από εμάς που αντιδρά, αυτομάτως μπαίνει σε έναν καθόλου θελκτικό ρόλο: του γυμνασιάρχη που θέλει να δώσει στην Τζούλια αποβολή γιατί δεν σεβάστηκε τον Σεφέρη και τον Παλαμά, δεν έδειξε την δέουσα προσοχή στην κλασική ποίηση και μας χάλασε την ατμόσφαιρα σεβασμού που κρίνουμε ότι πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε τέτοια περίσταση.
Ξεχνάμε ίσως ότι η κλασική ποίηση, ευτυχώς ή δυστυχώς, επιβιώνει ακόμη και μετά από την χειρότερη σχολική γιορτή, την χειρότερη δημοτική εκδήλωση και την χειρότερη βραδιά ποίησης.
Στο τέλος της εκπομπής, προκειμένου πάλι να σκανδαλίσει προφανώς, η Τζούλια αποφωνεί με ένα λογύδριο διανοουμενίστικου ύφους αλλά ακατάληπτου περιεχομένου. Ίσως εδώ να έγκειται η μεγαλύτερη διάθεση χλεύης, με την οποία όμως δεν διαφωνώ. Βρίσκω πολλούς ανθρώπους γύρω μου να προσπαθούν να εκφραστούν με επιτηδειότητα χάνοντας τον ειρμό ή το περιεχόμενό τους. Αν αυτό είναι μιά κριτική στην σύγχρονη διανόηση και τον ακατάληπτο συχνά λόγο της, με βρίσκει απολύτως σύμφωνη - και μάλιστα μου θυμίζει ένα ανάλογο σχόλιο του Σακελλάριου που είχα επισημάνει παλιότερα εδώ.
Μήπως το πραγματικό πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι "δεν επιτρέπουμε" καν την ύπαρξη αυτής της συνύπαρξης: Τζούλια + κλασική ποίηση;
Στο τέλος της εκπομπής, προκειμένου πάλι να σκανδαλίσει προφανώς, η Τζούλια αποφωνεί με ένα λογύδριο διανοουμενίστικου ύφους αλλά ακατάληπτου περιεχομένου. Ίσως εδώ να έγκειται η μεγαλύτερη διάθεση χλεύης, με την οποία όμως δεν διαφωνώ. Βρίσκω πολλούς ανθρώπους γύρω μου να προσπαθούν να εκφραστούν με επιτηδειότητα χάνοντας τον ειρμό ή το περιεχόμενό τους. Αν αυτό είναι μιά κριτική στην σύγχρονη διανόηση και τον ακατάληπτο συχνά λόγο της, με βρίσκει απολύτως σύμφωνη - και μάλιστα μου θυμίζει ένα ανάλογο σχόλιο του Σακελλάριου που είχα επισημάνει παλιότερα εδώ.
Μήπως το πραγματικό πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι "δεν επιτρέπουμε" καν την ύπαρξη αυτής της συνύπαρξης: Τζούλια + κλασική ποίηση;
Γιατί δεν την επιτρέπουμε; Συμφωνήσαμε ότι η Τζούλια, πρωταγωνίστρια αισθησιακών ταινιών, είναι ανήθικη στην ηθική κοινωνία μας και άρα δεν μπορεί να ασχολείται με τα "ιερά και τα όσια"; Τα πορνικά της χείλη δεν μπορούν να εκφωνούν τον Ολυμπιακό ύμνο;
Προτιμάμε την απαγγελία ποίησης από πολιτικούς;
Προτιμάμε την απαγγελία ποίησης από πολιτικούς;
Αν η ηθική είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαγγελία κλασικής ποίησης, που θα βρεθεί άνθρωπος αρκετά ηθικός για να την εκφωνήσει και ποιός είναι αυτός που θα τον κρίνει;
65 σχόλια:
ΤΕΛΕΙΟ. Ε λοιπόν δύσκολα θα σου φέρει κάποιος αντίρρηση. Κι όμως ενώ συμφωνώ με το μυαλό μου, όταν βλέπω τη Τζούλια θέλω να της ρίξω σφαλιάρα, ασχέτως με το τι λέει. Τι είναι αυτό άραγε, δεν ξέρω.
Ιφιμέδεια μη μας ζητάς συγγνώμη,το διάβασα όλο και ήταν απολαυστικό,πάτησα και σε όλα τα λινκς. Απόλαυσα τον καφέ και το τσιγάρο μου.
Συμφωνούσα γραμμή προς γραμμή και μάλιστα αισθάνθηκα άσχημα που δεν είχα σκεφτεί νωρίτερα μόνη μου
έστω λίγα απο αυτά.
Δεν είναι υπερβολή το "ευχαριστώ" μου.
η αληθεια ειναι οτι και εμενα μου βγαινει κατι αρνητικο αλλα ολα αυτα που λες ειναι εντελως σωστα.
νομιζω οτι το προβλημα δεν εχει να κανει με το αν η Τζουλια διαβαζει ποιηση.εαν εχεις σχηματισει μια εικονα για εναν ανθρωπο συμφωνα μ αυτα που σου εχει δειξει, παρουσιασει δυσκολα την αλλαζεις και οταν σου παρουσιασει κατι διαφορετικο νιωθεις οτι σε κοροιδευει μπροστα στα μουτρα σου.
δεν εχω παρακολουθησει την εκπομπη οποτε μιλαω πιο γενικα.
Εγώ να σου πω, λίγο το εκτίμησα κιόλας. Πιστεύω ότι η κριτική των άλλων στηρίζεται πιο πολύ στα κίνητρα της Τζούλιας και της παραγωγής, ότι δηλαδή το έκανε για να προκαλέσει κλπ. Είναι αξιοπρόσεκτο όμως ότι αυτήν τη φορά προκάλεσε χωρίς να βγάλει τα ρούχα της. Είναι ένα βήμα μπροστά, όπως και να το κάνεις.
Πολύ ωραίο κείμενο, συμφωνώ μαζί σου. Συμφωνώ επίσης και με το πρώτο σχόλιο! :)
Ιφιμέδεια,
σας αγαπώ βαθειά.
Ωραίο (μεγάλο και αληθινό :Ρ)
Δεν ξέρω, προκλητική δεν τη βρίσκω, δεν θεωρώ ότι... μιαίνει τους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά είναι ανυπόφορη έτσι που είναι βαμμένη και έτσι που κενολογεί -αυτό το σχολίασα στα πεταχτά στο δικό μου ιστολόγιο.
Αν επιτρέπεις, πάντως, μια εντελώς ψείρικη διόρθωση, το να λες ότι το "Το Πέρασμά σου" είναι ένα ποίημα του Κώστα Βάρναλη από την ποιητική συλλογή "Ποιητικά" του 1956, είναι σωστό μεν παραπλανητικό δε. Διότι τα Ποιητικά του 1956 είναι ένας τόμος στον οποίο ο Βάρναλης συγκέντρωσε (με αρκετήν αυτολογοκρισία, πάντως) το ως τότε ποιητικό του έργο, δεν είναι ξεχωριστή ποιητική συλλογή. Το ποίημα δεν είναι του 1956, αλλά αρκετά παλιότερο, της δεκαετίας του 1920, και έχει γίνει αρκετή συζήτηση, αν "το πέρασμά της" εννοεί την υποχώρηση των επαναστάσεων της περιόδου 1918-21, όπως το διαβάζει ο Αργυρίου, ή αν είναι γραμμένο για ερωτική απογοήτευση, όπως νομίζω ότι λέει ο Μ.Μ.Παπαϊωάννου.
Χαίρομαι πολύ πάντως που το βιντεάκι που έβαλες μου έδωσε την ευκαιρία να ακούσω κι αυτή την εκτέλεση, που μου άρεσε. Μπράβο στον Φλωρινιώτη -τουλάχιστον για την επιλογή.
Έχεις απόλυτα δίκιο σε όσα έχεις γράψει.
Απλά δεν μπορώ να φανταστώ τι άλλο θα πρέπει κάνει κάποια κοπέλα περισσότερο από την Τζούλια για να αποκτήσει εκπομπή στην τηλεόραση!
Προσυπογράφω το σχόλιο της Α, μπα? Ιφιμέδεια:
ΤΕΛΕΙΟ το κείμενό σου, ΤΕΛΕΙΟ, αλλά κι εγώ θέλω να της ρίξω σφαλιάρα, ασχέτως με το τι λέει... Ντρέπομαι που σκέφτομαι έτσι, αλλά δεν μπορώ και να το αρνηθώ...
Σοβαρά τώρα, έχεις απόλυτο δίκιο, και χαίρομαι που παρουσίασες αυτήν την πιο δίκαια, πιο ισοροπημένη, πιο γενναιόκαρδη πλευρά του θέματος. Έτσι θα ήθελα να είναι όλα στη ζωή μας.
Ιφι εμένα αυτό που με λυπεί στην περίπτωση της Τζούλιας, είναι ότι πρόκειται για ένα κοριτσάκι που έχει χάσει το κριτήριό του (όσο μπορεί να έχει σε αυτήν την ηλικία) από την πολλή κόκα και τη πολλή δόξα.
Η Τζούλια με την ίδια ακριβώς αμφίεση και το ίδιο βάψιμο άνοιγε φύλλο με την Εφη Θώδη στην προηγούμενη εκπομπή.
Ηταν αυτή πρέπουσα ενδυματολογική επιλογή για να ανοίξεις φύλλο? Γιατί δεν ωρύεται κανείς? Που είναι το Κράτος;
Πάμε στο ηθικό μέρος. Θεωρώ όλη την κουβέντα άκυρη. Πόσοι ποιητές ήταν ομοφυλόφιλοι και μάλιστα σε μια εποχή που αυτό ήταν θέμα ταμπού;
Πόσοι καλλιτέχνες είχαν αποκλίνουσα σεξουαλική ζωή;
Ολες αυτές οι θιγμένες συνειδήσεις είμαι βεβαία ότι αγνοούν όσα αγνοεί και η Τζούλια.
Αλλά η Τζούλια είναι η "ηρωίδα" στην υπερπαραγωγή. Είναι εύκολο να τη λες στην Τζούλια.
Και η ευκολία είναι το υπέρτατο κουσούρι του νεοέλληνα.
Ουφ... σταματάω γιατί θα το κάνω Μπεν Χουρ το σχόλιο!
Εξαιρετικό πόστ!
Μπράβο Ιφιμέδεια.
"Σφάζεις με το γάντι":)
Το κατα ευχαριστήθηκα.
καλα τι γινεται σε αυτην την ελλαδα; τι χανω!!
το ποστ σου ηταν απολαυση.
μου αρεσε κυριως γιατι ευχαριστηθηκα την επιχειρηματολογια σου :)
μα Δί΄, ωραία κίνηση σε άσπρο μαύρο!
μια χαρά κι η έκταση και άψογο το περιεχόμενο του ποστ κι ευχαριστώ γιατί δεν είχα ιδέα!
Απολαυστικό ποστ,κυρίως γιατί υποδηλώνει ανοιχτά μάτια και μυαλά.Η Τζούλια μου είναι αδιάφορη κυρίως και αρκετές φορές τη λυπάμαι κιόλας.Ο κύριος Γιάννης από την άλλη,τον οποίο είχα την τύχη να γνωρίσω πριν από μερικά χρόνια,να σας ενημερώσω πως ιδιωτικά δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα του στα media.Είναι ένας ευγενέστατος άνθρωπος,αξιοπρεπής σε όλα του,που αν δε γνωρίζεις με τι ασχολείται τον έκανες τουλάχιστον αριστοκράτη bon viveur.Προσωπικά δε με ενοχλεί η εμφάνισή τους εκεί.Περισσότερο με ενοχλούν κάτι ψευτοκουλτουριάρηδες που στον ιδιωτικό τους βίο είναι βρώμα και δυσωδία και κουνάνε σε όλους εμάς τους κοινούς θνητούς,το δαχτυλάκι της νουθεσίας.Μια χαρά το είπε και το τραγουδάκι.
Εξαιρετικό κείμενο.Αν και βαριέμαι αφόρητα να δω ακόμα και απόσπασμα της συγκεκριμένης εκπομπής για να εκφέρω γνώμη δεν πιστεύω ότι κινδυνεύει κανένας απ την Τζούλια και τον Γιάννη.Ο πανικός που προκαλούν τα δελτία των 8 σε όσους τα βλέπουν είναι το χειρότερο κακό αυτή την στιγμή στην ΤΙ ΒΙ
ωραία τα γράφετε κ. Ιφιμέδεια μας.
Πολύ ωραίο κείμενο, με έκανε να νιώσω καλά!
Η Ιστορία και η Τέχνη,ανέκαθεν υπήρξαν ανυπεράσπιστες,σαν το λάστιχο κιλότας που ο καθείς μπορεί να το τεντώνει όσο του καυλώνει.
Στις πλάτες τους στηρίχθηκαν από τα πιο μεγάλα μέχρι τα πλέον ταπεινά συμφέροντα-υπό μορφή "προσέγγισης","ερμηνείας", "κριτικής" και δεν συμμαζεύεται.
Το πως στέκεται κανείς απέναντί τους, εξαρτάται από την Παιδεία που κομίζει και το μέγεθος του σεβασμού που μπορεί να δείξει, όχι αποκλειστικά απέναντί τους αλλά και στην ευρύτερη στάση που κρατά ως άτομο στην κοινωνία.
Μια πουτάνα, ένας κίναιδος, ένας παρίας, ένας χαμερπής, αποπνέουν σεβασμό και είναι άξιοι συγχαρητηρίων όταν επιλέγουν να ενασχοληθούν με τους κόπους του πνεύματος σε ατομικό επίπεδο και από προσωπική τους ανάγκη,για να ανακαλύψουν κάτι από τις κρυμμένες ομορφιές της ανθρώπινης δημιουργίας και να ανεβάσουν την ψυχή τους λίγο ψηλότερα από τον καθημερινό βούρκο στον οποίο όλοι μας (λίγο ή πολύ) λιμνάζουμε ,όπως ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα στον κόσμο αυτό.
Κανένα όμως ανθρωπόμορφο υποκείμενο δεν έχει το δικαίωμα στο χλευασμό και στην επίτευξη φιλοτόμαρων στόχων,μέσα από τη χρήση της Ιστορίας και του Πνεύματος, είτε πρόκειται για τηλεοπτικά σκουπίδια, είτε για αφιονισμένα παπαδαριά, είτε για πολιτικάντηδες που νομίζουν ότι έχουν την αυθεντία στην ερμηνεία της Ιστορίας και του Πολιτισμού από κοινοβουλίου και τριτοκλασάτων τηλεοπτικών σταθμών.
Δυστυχώς η Δημοκρατία μας,οι Νόμοι και η ατομική μας ακηδία δεν μεριμνούν και δεν παρέχουν τη δυνατότητα για προστασία της μόνης αληθινής και γι΄αυτό πανανθρώπινης κληρονομιάς μας.
Συγγνώμη για το σεντόνι.
Μάλλον η όλη κριτική επηρεάστηκε από το ότι υποβάθμισε το «πολιτιστικό μέσο» που ονομάζεται τηλεόραση… Είναι γνωστό εξ άλλου πως στην Ελληνική TV μετά από πολλές μάχες των «διανοούμενων κριτικών» προβάλλονται μόνο αισθητικά και μορφωτικά αριστουργήματα. Μια τέτοια προβολή είναι λογικό να φέρει αντιδράσεις αφού είναι τόσο ξένη προς τα τηλεοπτικά δρώμενα. Το θέμα δεν είναι η αθλιότητα της κάθε Τζούλιας αλλά η υποκρισία που ξεχειλίζει… Πολύ καλό post
Ευτυχώς που υπάρχουν και μπλογκς σαν το δικό σας για να μεταδίδουν πολιτισμό. Αν δεν υπήρχαν δεν θα ήξερα ούτε την Τζούλια ούτε τις ...καλλιτεχνικές δραστηριότητές της. Την Κονιόρδου, πάλι, την γνώριζα και πριν την συγκρίνετε με τις τζούλιες...
Δεν έχουμε καταλάβει οτι όσο περισσότερο ασχολούμαστε με κάποια άτομα τόσο μεγαλύτερη αξία τους δίνουμε.
Ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει στην ζωή του χωρίς όμως να επεμβαίνει στη δικιά μου, πράγμα για το οποίο πολλές φορές εμείς δίνουμε το δικαίωμα.
Το γεγονός είναι ότι κάποιοι άνθρωποι καταφέρνουν με το τίποτα να βρήσκονται σε ορισμένα μέσα μαζικης ενημέρωσης. Δεν είδα την εκπομπή και ούτε θέλω να την δω και αυτό που με συγχίζει είναι οτι σπατάλησαν χρόνο από την ζωή τους άνθρωποι για να ασχοληθούν μαζί της!
Καμμία φορά όταν δεν ασχολούμαστε με καποιους ανθρώπους αυτοί απλά παυουν να υπάρχουν!
Η ανάλυση εμπεριστατωμένη.
Το κερασάκι αλλού :
"Βρίσκω πολλούς ανθρώπους γύρω μου να προσπαθούν να εκφραστούν με επιτηδειότητα χάνοντας τον ειρμό ή το περιεχόμενό τους"
Aυτό.Ακριβώς.
K.K.M.
@Α,μπα?
Χαίρομαι που επί της ουσίας συμφωνούμε. Η Τζούλια ήταν το πρόσχημα ή μάλλον η αφορμή.
Εμένα μου προκαλεί μεγάλη θλίψη όταν την βλέπω, ανάλογη με αυτή που νιώθω όταν βλέπω τα πρεζάκια πέριξ της Ομονοίας.
@amalthia
Εγώ σ'ευχαριστώ Αμάλθεια για την καλή σου κουβέντα και χαίρομαι ειλικρινά που ένιωσες ότι δεν έχασες το χρόνο σου. Αφορμή για σκέψη ήταν περισσότερο η ανάρτηση για ζητήματα ασφαλώς πολύ ευρύτερα από την εν λόγω εκπομπή.
@liou-B
Ευχαριστώ καταρχήν για την επίσκεψη και το σχόλιο αλλά και την αναφορά σας στο ιστολόγιό σας.
Καταλαβαίνω πολύ καλά τι λέτε, σας προβληματίζει η ειλικρίνεια της πρόθεσης και αυτό είναι απολύτως κατανοητό όπως σεβαστή είναι και η αισθητική διαφωνία. Όπως είδατε προσπαθώ να δω πέρα από αυτή την πρώτη εξαρτημένη (όλων μας) αντίδραση πιό γενικά το ζήτημα :)
@marulaki
"Είναι αξιοπρόσεκτο όμως ότι αυτήν τη φορά προκάλεσε χωρίς να βγάλει τα ρούχα της. Είναι ένα βήμα μπροστά, όπως και να το κάνεις."
Ειλικρινά δεν έχω καλύτερο από τον άνθρωπο που έχει χιούμορ. Το θεωρώ ένδειξη ευφυΐας και πολύ σας ευχαριστώ για το σχόλιο
(δεν με βλέπετε αλλά ακόμη χαμογελάω)
@holly
Σας το είπα ήδη. Αυτό είναι για μένα το ωραιότερο πράγμα που μπορεί κανείς να μου πει.
Δεν έκρυψα ποτέ πόσο αγαπώ την καλή κουβέντα και πόσο πολύ θέλω να μου δείχνουν οι άνθρωποι ότι με αγαπούν.
Προσπαθώ να το κάνω κι εγώ. Ελπίζω να το καταφέρνω.
(κι εγώ σας αγαπώ!)
@δύτης των νιπτήρων
Δεδομένης της ευφυΐας που επιδεικνύουν τα γραπτά σας, δεν νομίζω να μην καταλάβατε πόσο ξυστά περάσατε δίπλα από το σόκιν με αυτό το σύντομο σχόλιο.
;)
(ευχαριστώ για το σχόλιό σας και την σύσταση της ανάρτησης σε άλλους αναγνώστες - μα πόσο επίσημο ύφος έχω πιά; πόσο;)
@Νίκος Σαραντάκος
Χίλια ευχαριστώ για την καθόλου ψειρική διόρθωση. Πολύ ουσιαστική ίσα-ίσα και ομολογουμένως δεν γνώριζα την προϊστορία του ποίηματος. Έσπευσα η κουτή και εμπιστεύτηκα την αναφορά που βρήκα στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού χωρίς να ψάξω περαιτέρω (αν και αμφιβάλλω αν θα έφτανα τη δική σας γνώση).
Η αντίρρησή σας για την Τζούλια εννοείται ότι είναι απολύτως σεβαστή. Ούτε εγώ είμαι θαυμάστριά της, αν και μάλλον αυτό συνήγαν κάποιοι από το κείμενό μου.
Όσο για την ερμηνεία του Φλωρινιώτη και την συγκεκριμένη μελοποίηση, εγώ ομολογώ ανερυθρίαστα ότι μου άρεσε πολύ!
@αθεόφοβος
Ας ελπίσουμε να μην ισούται για κάθε κοπέλα η τηλεπαρουσίαση με μιά καριέρα και έναν τρόπο ζωής σαν αυτόν της Τζούλιας.
Θα ήταν πολύ λυπηρό, δεν βρίσκετε;
@lemon
Το είχα από μικρή αυτό με τους απροστάτευτους και τους αδικημένους. Με θυμώνουν όσοι επιτίθενται σε εύκολα θύματα και όσοι διεκδικούν ανωτερότητες για τους ίδιους και κατωτερότητες για τους άλλους.
Αλίμονο, μην ντρέπεσαι που δεν αντέχεις την Τζούλια. Εγώ ας πούμε θα χαστούκιζα ευχαρίστως την Μανωλίδου, την οποία θεωρώ την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος.
@Αβάδιστη
Εμένα πολύ μου άρεσε το Μπεν Χουρ το σχόλιο!
Συμφωνώ απολύτως (όπως φάνηκε).
Πόσο εύκολο είναι να το παίζεις ηθικότερος και πιό μορφωμένος από την Τζούλια; Ήμαρτον!
Υ.Γ. Εδώ βέβαια με ρίξατε κάτω από τα γέλια, αλλά χαλάλι σας!
"Ηταν αυτή πρέπουσα ενδυματολογική επιλογή για να ανοίξεις φύλλο? Γιατί δεν ωρύεται κανείς? Που είναι το Κράτος;"
@faraona
Το σχόλιό σας το περίμενα -δεν ντρέπομαι να σας το ομολογήσω- με αγωνία. Φοβήθηκα ότι θα με μαλώνατε για τις ακρότητες που επίτηδες χρησιμοποιώ για να περάσω τις σκέψεις μου.
Χαίρομαι που κατόρθωσα να γίνω κατανοητή και δεν παρεξηγήθηκα - όχι πάντως από εσάς και άλλους που εκτιμώ!
@dimitris.jp
Είδες παιδί μου με τι ασχολούμαστε εμείς εδώ;
Δεν πιστεύω να έχεις παράπονο, φροντίζω για την ενημέρωση των αγαπητών μας ξενιτεμένων νιάτων!
@Coco
Πολύ ευχαριστώ για το σχόλιο και κυρίως γι'αυτό το Μα Δί' - Αισχύλο μου θύμισε, κάνω λάθος;
@geobele
Τα γούστα μας είναι ίδια! Έχω την ίδια άποψη για την Τζούλια - κυρίως οίκτο- και την ίδια γνώμη για τον κο Φλωρινιώτη, αν και δεν είχα την τύχη ποτέ να τον γνωρίσω. Χαίρομαι πάρα-πάρα πολύ με αυτό που μου γράψατε. Περισσότερη αξιοπρέπεια εκπέμπει ο άνθρωπος αυτός παρά πολλοί "πνευματικοί" και "διανοούμενοι" που έχω γνωρίσει και όπως σωστά το γράψατε αποπνέουν δυσωδία.
Ευχαριστώ θερμά για το σχόλιο!
@Vam33
Το σχόλιό σου είναι πολύ εύστοχο και δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω. Ακόμη και ως τηλεοπτικό προϊόν τρας τηλεόρασης είναι καλύτερο από όλα τα κεντρικά δελτία ειδήσεων των μεγάλων καναλιών.
Κάλλιο εκπομπή με τον Φλωρινιώτη παρά Τρέμη, Χατζηνικολάου και Πρετεντέρης (για να μην πιάσω τις Τατιάνες)
@tendesart.net
Χαίρομαι πολύ που συμφωνείτε και ευχαριστώ για την ωραία προσφώνηση :))
@Evelyn
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ γι'αυτό που έγραψες!
@7Demons
Εσείς το ήξερα εκ των προτέρων ότι θα διαφωνούσατε, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε να απολαύσω απολύτως τον τρόπο που εκφράσατε την διαφωνία σας!!!
Δεν πρόκειται να σας φέρω καμία αντίρρηση, με σαγήνευσαν τα ωραία σας ελληνικά (το εννοώ!) κι έτσι θα κάνω το μόνο που μπορώ.
Θα σας πλησιάσω με την αλογοουρά μου και το πονηρό μου το γελάκι και θα σας ρωτήσω: πόσες μέρες τελικά θα φάω αποβολή;
@Αντίλογος
Έτσι είναι Αντίλογε, όπως τα λέτε. Η Τζούλια έθιξε την ηθική και την τηλεοπτική μας ποιότητα κι επιπλέον τόλμησε να προσεγγίσει και τα όσια και ιερά.
Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο, κυρίως γιατί με οδήγησε και στο δικό σας ιστολόγιο!
@Κατερίνα σ-Μ
Κακώς με οικτίρετε. Την Κονιόρδου δεν την συνέκρινα με την Τζούλια, μα ίσα-ίσα αντιπαρέβαλα τις δύο ως τα αντίθετα άκρα μιάς κλίμακας με απεριόριστο αριθμό βαθμίδων. Το μόνον της γραφής μου αμάρτημα ότι τις περιέλαβα και τις δύο στην ίδια πρόταση.
Για να μην φύγετε πάντως παραπονεμένη από το ιστολόγιο που δεν μετέδωσε πολιτισμό (αν και ποτέ δεν φιλοδόξησα τέτοιο ρόλο), ιδού αφιερωμένο ένα ωραίο ποίημα του Καρυωτάκη.
Α! κύριε, κύριε Μαλακάση,
ποιος θα βρεθεί να μας δικάσει,
μικρόν εμέ κι εσάς μεγάλο,
ίδια τον ένα και τον άλλο;
Τους τρόπους, το παράστημά σας,
το θελκτικό μειδίαμά σας,
το monocle που σας βοηθάει
να βλέπετε μόνο στο πλάι
και μόνο αυτούς να χαιρετάτε
όσοι μοιάζουν αριστοκράται,
την περιποιημένη φάτσα,
την υπεροπτική γκριμάτσα
από τη μια μεριά να βάλει
της ζυγαριάς, κι από την άλλη
πλάστιγγα να βροντήσω κάτου,
μισητό σκήνωμα, θανάτου
άθυρμα, συντριμμένο βάζον,
εγώ, κύμβαλον αλαλάζον.
Α! κύριε, κύριε Μαλακάση,
ποιος τελευταίος θα γελάσει;
@goofy
Αναρωτιέμαι πώς επεμβαίνει μιά τηλεοπτική εκπομπή ή ένα τηλεοπτικό πρόσωπο στη ζωή σας και γιατί να συγχίζεστε εσείς με τον χρόνο που σπαταλούν οι άλλοι από τη ζωή τους.
Η στάση σας εν προκειμένω ίσως είναι μιά λύση: αγνοήστε αυτούς που θεωρείτε ότι δεν αξίζουν την προσοχή σας, αν και δεν νομίζω ότι αυτό θα μπορέσει κιόλας να τους εξαφανίσει.
@landlord45 ή/και Κ.Κ.Μ.
Γέλασα με το σχόλιό σας γιατί την ώρα που έγραφα αυτή την φράση σκεφτόμουν ότι εκεί ακριβώς, σε αυτό ακριβώς το σημείο, όφειλα να αυτοσαρκαστώ (όπως συνηθίζω δόξα τω Θεώ) αλλά δεν το έκανα.
Κι αφού δημοσίευσα το κείμενο έλεγα, δεν μπορεί, όλο και κάποιος θα μου το πετάξει στα μούτρα.
Καλά να πάθω λοιπόν.
Μια χαρά τα λες.
@Sraosha
Χαίρομαι πολύ που συμφωνείς.
Το θέμα δεν είναι πόση ελαφρότητα ή γελοιότητα αντέχει αυτή η χώρα. Όπως όλοι διαπιστώνουμε, οι αντοχές της είναι απροσμέτρητες. Το θέμα είναι αν έχει αντοχές για Βάρναλη και Σεφέρη... Κι εδώ έρχεται η γνωστή ερώτηση "Πού τραγουδάνε οι κύριοι;"
Επιτέλους ένα ακομπλεξάριστο, ψύχραιμο και απολαυστικό κείμενο.
Πάντως, είναι λιγάκι χαμένος χρόνος να ασχολούμεθα με τη Τζούλια και τα συν αυτής. Δε νομίζετε; :)
πάνυ γε τ΄ Ευριπίδου αντισκώπτοντος εν "Βατράχοις" ;)
@pastaflora
Νομίζω αντέχουμε πολύ ελαφρότητα, αλλά δυστυχώς και γελοιότητα.
Βάρναλη και Σεφέρη δεν ξέρω αν αντέχουμε, όντως. Είναι σαν τα βαριά φαγητά που τα καταναλώνεις σε ειδικές περιστάσεις;
@Niemandsrose
Είναι όντως χαμένος χρόνος, αλλά στην περίπτωση αυτή ήταν μιά αφορμή για να πω κάποια πράγματα που με απασχολούν εν γένει για την λατρεία των θείων εν Ελλάδι.
Ώστε εν τέλεια η πρωτοβουλία της Ιουλίας να επισκεφθεί την Επίδαυρο -μικρή-μεγάλη, δεν βαριέσαι- είχε αυτή την παράπλευρη συνέπεια!
@Coco
Εύγε - διπλό εύγε που μου απαντήσατε αρχαϊστί τόσο ωραία!
Εγώ θυμήθηκα ένα χορικό, νομίζω του Αισχύλου, που αρχίζει κάπως έτσι, Μα Γα, Μα Γα, κλπ. Μην με ξεσυνερίζεστε, ό,τι θυμάμαι χαίρομαι (προφανώς). :)
Πω ..πω ..Τι σουξέ είναι αυτό..Σάρωσες πάλι.. και στο Buzz ανέβηκες ,κι εκανες αυτό το θεόχαζο πλάσμα πολύ συμπαθή . Μου θύμισες τον Τζουλιάν Μπάρνς ,στον παπαγάλο του φλωμπέρ. Υποτίθεται οτί μιλάει για την ζωή του και μόνο αυτό δεν λέει.
Πάντα τέτοια.
@Takis X
Είδες Τάκη μου, μέχρι και στο buzz έφτασε η χάρη μου. Η Τζούλια τελικά έχει εκτεταμένη δημοφιλία και ως φαίνεται δανείστηκα λίγο από την δόξα της.
Δεν έχω διαβάσει αυτό του Μπαρνς, μάλλον θα έπρεπε ε;
μόνον εσάς δεν είχα υπ' όψη μου όταν το έγραφα, θα μπορούσα να ξεκινήσω απο μένα και υπάρχουν καμιά εκατοστή σεσημασμένοι ακόμη που προηγούνται, να περιμένετε τη σειρά σας ;-)
K.K.M.
@landlord45
Σας παρεξήγησα γιατί είχα τη μύγα όπως σας εξήγησα.
Θα έρθει κι η σειρά μου/μας πάντως, καλά το λέτε :))
@D'oh
Το αστείο δεν είναι πιά αστείο και αναγκάζομαι να σβήσω το σχόλιό σας.
Σας παρακαλώ θερμά να μην επανέλθετε.
@D'oh
Παρακαλώ θερμά. Μην επανέρχεστε στο θέμα. Θα σβήνω τα σχόλιά σας.
Πολύ όμορφο κείμενο, Ιφιμέδεια. Τροφή για σκέψη...
Τη θερμή μου καλημέρα!
@in antis
Κι από εμένα μιά θερμή καλησπέρα!
symfwnw, prosypografw, kai sas agapw k egw.
@DonnaBella
Ευχαριστώ! Κι εγώ!
εξαιρετικο!
@raindrop
ευχαριστώ!
Δημοσίευση σχολίου